Piispanhiippa 1/2024

Vuoden 2024 ensimmäinen sieniseuramme lehti  Piispanhiippa ilmestyi. Puheenjohtaja Maarit Piitulainen (Erika Sava) kirjoittaa Kuulumisissa mm. tutkimuksista, joissa kerrotaan luonnon parantavasta vaikutuksesta. "Tämänhän me sienestäjät jo tiesimme". Puheenjohtaja vinkkaa, että Suomen Sieniseuran sivuilta saa informaatiota mm. paikallisseurojen toiminnasta. Lopuksi Maarit hämmästelee eräitä elämänsä ihania yhteensattumia.

Piispanhiipassa Susanna Sundqvist kirjoittaa värjäyssieneksi soveltuvasta hernekuukusesta (Pisolithus arhizuz), joka kilpailee maailman rumimman sienen tittelistä, mutta värjäyksessä se antaa upeaa kullankeltaista.  Tarja Siuvatti kertoo artikkelissaan Vaskitatti, Auroeboletus projectellus, Suomelle uusi tatti, sienen tuntomerkeistä ja toivottaa vaskitatin tervetulleeksi sienikoriin ja ruokapöytään. Ruokatoimittaja  Mari Moilasen sienidippiä kannattaa kokeilla. Resepti löytyy lehdestä. Ari Karhilahtea on kohdannut Satumainen onni. Millainen onni, se selviää artikkelista Kosteakammion mielenkiintoiset löydöt. Jännityskertomukset jatkuvat. Luontoharrastaja ja kuvaaja Håkan Söderholm kirjoittaa Kuoriaisen karmeasta lopusta. Arto Leppänen kertoo kuvin ja sanoin löydöistään Tähtien tuisketta metsässä-artikkelissa.  Piispanhiipan kansikuvana on Arton kuvaama Uurremaatähti.

Piispanhiipan toimitus - Redaktionen, Sirkku Häkkilä, Maarit Piitulainen

Sienet kuiviksi, muistot kuviksi ja tarinoiksi

Onko sinulla muistoja Turun Sieniseuran toiminnasta?  Seuramme täyttää kunniakkaat 50 vuotta 2026. Koostamme historiikkia seuran toiminnasta. Muistelot ovat tervetulleita. Ota yhteyttä, kerro tarinasi. turunsieniseura@hotmail.com